Perkara Yang Saya Wajib Buat untuk Majukan Bisnes Young Living

Sunday, 20 December 2020

Kunci utama untuk berjaya dalam bisnes YL adalah ENROLL

Kunci pendua pula adalah GROW TOGETHER melalui CONSISTENT SHARING.

Puan S. Zulaikha atau lebih dikenali sebagai Ila, Silver Leader berkongsi 6 kesilapannya pada awal penglibatan beliau dengan YL sebelum beliau turn around menjadi Silver Leader selepas @ dalam tempoh PKP baru-baru ini - boleh jadi kita pun sama



Enam (6) kesilapan yang biasa dilakukan oleh Enroller

#1 Dah enrol, lepas tu tinggal


Enrolling is like being a parent. Dah beranak, kenalah jaga dan besarkan anak. 

Best enrol ramai pengguna essential oil (eo), but don't forget the responsibility that follows.

#2 Dah enrol, tak bagi detail pulak


ID, password, pin number tu semua terus bagi pada enrollee. 

#3 Dah enrol, tak ajar pun guna Virtual Office (VO)

VO ni adalah sistem mengurus segala perkara berkenaan akaun YL kita termasuk pembelian. So, memamg semua orang wajib tahu. 

#4 Tak cerita tentang ER dan SBB

Perkara penting lepas enrollee join adalah mereka perlu tahu ER dan SBB, hak mereka untuk tahu dan tanggungjawab enroller untuk beritahu. 

#5 Tak bertanya khabar @ follow up

Hubungan jika kita tak nurture, tak tanya khabar, even dengan ahli keluarga pun boleh terasa seperti orang asing...lama-lama jadi kekok untuk bercakap...apatah lagi dengan kawan atau mereka yang baru kenali kita..

#6 Tak ajar pun guna EO macam mana

Yang ni paling kesian 😭


Ada lagi tak yang nak tambah...?

  1. Tak konsisten spend masa study pasal YL
  2. Tak buat sharing consistently
  3. Tak promote
  4. Tak guna socmed sepenuhnya
  5. Tak followup
  6. ....


Jadi, dah tahu silap kita kat mana...kita tahu macam mana nak baiki..mungkin boleh mula dengan SHARING

Tapi...nak share pasal apa? Ini idea yang praktikal.



Share Tentang ini Secara Mingguan

Minggu ke-1    : PSK
Minggu ke-2    : ER
Minggu ke-3    : Sharing
Minggu ke-4    : Followup

Minggu ke-1    : PSK

  • Aktiviti wajib yang dibuat selepas enrolling adalah PSK UNBOXING bersama-sama dengan enroller/enrollee.
  • Jadikan moment ini pengalaman yang paling best bagi enrollee anda. Excitement bila unbox tu memang lain macam...gunakan moment ini untuk engage dengan enrollee. Jika boleh, unbox PSK bersama, one-to-one. Jika tidak, buat secara virtual atau online.
  • EO101 - make them fall in love even before they use it!
  • Selain itu, tunjukkan juga cara menggunakan VO dan bagaimana nak place order di VO masing-masing.
  • Terangkan YL product range dan member resource 
  • YL lifestyle - chemical free home, DIY, start ditch and switch... Be fearless
  • SocMed - get connected

Minggu ke-2  : ER Pitching

  • As a friend, not a seller
  • Tanya khabar - what do you feel, can suggest more eo
  • Reward points - cerita why ER. Touch the emotion of the user to a personal level (if you could)
  • Make a comparison, mention it in RM. 10%-25% (say you get double... or up o 25%)
  • Free item - mention it in value, to health and in RM. Let them do the math, or do it for them
  • 100PV - is not all yours. Encourage to start sharing

Minggu ke-3   : Ajak SHARING! It's our culture 

  • Give them ideas how to start - start with who ever they care about, support their posting, engage! 
  • SBB and simple compensation plan - explain cara mudah. Mention figure (RM) 
  • Invite to leader's talk or business sharing
    • to get them inspired
    • YL sharing compliance

Minimum 5 posting - EVERYDAY!

Sharing...sharing...sharing...then PM direct orang yang tengok FB Story kita


Minggu ke-4   : Follow-up! 

  • From strangers to OilBUDDYs
    • Jadi stalker sket - intai-intai stories dan socmed so that ada point untuk start conversations
    • Make a CARE call @ chat
      • Be caring and ask if need any help
      • If receive no response, try different approach
    • Forget me not! >>> to grow builders
      • Identify potential client - (if not for now, it is for next month)
      • Buat jadual, list name to follow-up
    • To grow builder
      • engage 1 to 1
      • engage live, jumpa
      • engage dengan cicit ciat juga
    • The 1st 3 months is soooo crucial!

Post a Comment

Latest Instagrams

© nuraziatie. Design by FCD.