Kunci pendua pula adalah GROW TOGETHER melalui CONSISTENT SHARING.
Puan S. Zulaikha atau lebih dikenali sebagai Ila, Silver Leader berkongsi 6 kesilapannya pada awal penglibatan beliau dengan YL sebelum beliau turn around menjadi Silver Leader selepas @ dalam tempoh PKP baru-baru ini - boleh jadi kita pun sama
Enam (6) kesilapan yang biasa dilakukan oleh Enroller
#1 Dah enrol, lepas tu tinggal
Enrolling is like being a parent. Dah beranak, kenalah jaga dan besarkan anak.
Best enrol ramai pengguna essential oil (eo), but don't forget the responsibility that follows.
#2 Dah enrol, tak bagi detail pulak
ID, password, pin number tu semua terus bagi pada enrollee.
#3 Dah enrol, tak ajar pun guna Virtual Office (VO)
VO ni adalah sistem mengurus segala perkara berkenaan akaun YL kita termasuk pembelian. So, memamg semua orang wajib tahu.
#4 Tak cerita tentang ER dan SBB
Perkara penting lepas enrollee join adalah mereka perlu tahu ER dan SBB, hak mereka untuk tahu dan tanggungjawab enroller untuk beritahu.
#5 Tak bertanya khabar @ follow up
Hubungan jika kita tak nurture, tak tanya khabar, even dengan ahli keluarga pun boleh terasa seperti orang asing...lama-lama jadi kekok untuk bercakap...apatah lagi dengan kawan atau mereka yang baru kenali kita..
#6 Tak ajar pun guna EO macam mana
Yang ni paling kesian 😭
Ada lagi tak yang nak tambah...?
- Tak konsisten spend masa study pasal YL
- Tak buat sharing consistently
- Tak promote
- Tak guna socmed sepenuhnya
- Tak followup
- ....
Jadi, dah tahu silap kita kat mana...kita tahu macam mana nak baiki..mungkin boleh mula dengan SHARING
Tapi...nak share pasal apa? Ini idea yang praktikal.
Share Tentang ini Secara Mingguan
Minggu ke-1 : PSK
Minggu ke-2 : ER
Minggu ke-3 : Sharing
Minggu ke-4 : Followup
Minggu ke-1 : PSK
- Aktiviti wajib yang dibuat selepas enrolling adalah PSK UNBOXING bersama-sama dengan enroller/enrollee.
- Jadikan moment ini pengalaman yang paling best bagi enrollee anda. Excitement bila unbox tu memang lain macam...gunakan moment ini untuk engage dengan enrollee. Jika boleh, unbox PSK bersama, one-to-one. Jika tidak, buat secara virtual atau online.
- EO101 - make them fall in love even before they use it!
- Selain itu, tunjukkan juga cara menggunakan VO dan bagaimana nak place order di VO masing-masing.
- Terangkan YL product range dan member resource
- YL lifestyle - chemical free home, DIY, start ditch and switch... Be fearless
- SocMed - get connected
Minggu ke-2 : ER Pitching
- As a friend, not a seller
- Tanya khabar - what do you feel, can suggest more eo
- Reward points - cerita why ER. Touch the emotion of the user to a personal level (if you could)
- Make a comparison, mention it in RM. 10%-25% (say you get double... or up o 25%)
- Free item - mention it in value, to health and in RM. Let them do the math, or do it for them
- 100PV - is not all yours. Encourage to start sharing
Minggu ke-3 : Ajak SHARING! It's our culture
- Give them ideas how to start - start with who ever they care about, support their posting, engage!
- SBB and simple compensation plan - explain cara mudah. Mention figure (RM)
- Invite to leader's talk or business sharing
- to get them inspired
- YL sharing compliance
Minimum 5 posting - EVERYDAY!Sharing...sharing...sharing...then PM direct orang yang tengok FB Story kita
Minggu ke-4 : Follow-up!
- From strangers to OilBUDDYs
- Jadi stalker sket - intai-intai stories dan socmed so that ada point untuk start conversations
- Make a CARE call @ chat
- Be caring and ask if need any help
- If receive no response, try different approach
- Forget me not! >>> to grow builders
- Identify potential client - (if not for now, it is for next month)
- Buat jadual, list name to follow-up
- To grow builder
- engage 1 to 1
- engage live, jumpa
- engage dengan cicit ciat juga
- The 1st 3 months is soooo crucial!
Post a Comment